Kiedy przez polskie szkoły przetacza się fala rozmów o edukacji zdrowotnej i klimatycznej, uczniowie naszej - są w lesie. Dosłownie. Jesteśmy na półmetku projektu „Dzieci Lasu”. Warto więc zapytać, co słychać u Dzikich Dzieci? Czego się nauczyły? Czego doświadczyły?
1. Pierwsza nauka płynąca z kontaktu z naturą: ubierz się praktycznie. Las nie wymaga od Ciebie markowej podkoszulki. Za nami te trudniejsze pół roku – pełne śniegu, deszczu i błota. Okazało się jednak prawdziwe powiedzenie, że nie ma złej pogody, są tylko źle ubrane dzieci. I tutaj muszą popłynąć szerokim strumieniem podziękowania dla rodziców naszych uczniów, którzy zadbali o odpowiednie ubranie. Nie było łatwo. Uczniowie musieli się przebierać przed i po wyjściu do lasu. Trzeba było pogodzić się z faktem, że ubrania będą całe przemoczone i ubłocone. I w końcu trzeba było zmienić perspektywę: odpuścić markowe, drogie ubrania i przypomnieć sobie, że brudne dziecko, to po prostu dziecko, które miało dobry dzień.
2. Druga lekcja: samodzielność działa na korzyść uczniów. Dzikim dzieciom stawiane były zadania, których rozwiązanie wymagało współpracy, kreatywności i samodzielności – bo dorosły opiekun był tu tylko obserwatorem. Budowanie szałasu, przeprawy przez strumień, tworzenie leśnej galerii sztuki, leśny survival, poznawanie lasu wszystkimi zmysłami a nawet stanie w ciszy rodziło mnóstwo problemów. Uczniowie zamknięci w budynku, w którym dorośli usuwają wszystko, czym dziecko ewentualnie mogłoby sobie zrobić krzywdę, nagle otrzymują nadprogramową ilość swobody i nie wiedzą, co z nią zrobić. Uczniowie musieli się najpierw przekonać, że ta swoboda to stłuczenia i siniaki. Dopiero potem zaczynali rozumieć, że wolność im dana to przywilej, który należy szanować na równi z kolegami i koleżankami. Że można zacząć się cieszyć z kontaktu z naturą– radośnie, z szacunkiem do natury, w pełni bezpiecznie.
3. Trzecia lekcja: empatia. Dzikie dzieci nauczyły się dbać o swoje bezpieczeństwo, nawet jeśli dorosły nie ma ich na oku. Bo jednym z celów projektu było dziecięce pogotowie empatyczne. Jeśli dorosły jest zbyt daleko, aby rozwiązać problem – to dzieci same muszą sobie udzielić pomocy. To może być podarowana rozmowa, chusteczka, kanapka, wyciągnięta dłoń, uśmiech. Dzikie dzieci uczyły się w ten sposób niedziałania na szkodę wspólnoty.
4. Czwarta lekcja: wytchnienie, higiena cyfrowa i dziecięca radość ze wspinania się po drzewach. Dzięki projektowi Dzieci Lasu przywracamy dzieci naturze. Zabieramy ich ze świata cyfrowego, dając możliwość kontaktu z tym, co żywe.
Dzieci Lasu
Wraz z nadejściem grudnia, rozpoczął się w naszej szkole program edukacji leśnej - Dzieci Lasu. Jest on realizowany we współpracy z „Dzikim Wędrowaniem” z Bytomia.
Celem projektu jest przede wszystkim:
- uczenie dzieci wytrwałości – wskazanie związku pomiędzy wysiłkiem a celem; uczenie pozytywnych reakcji na pojawiające się trudności;
- praca w grupie – nastawienie na współpracę, zapobieganie przemocy rówieśniczej, rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie;
- budowanie odporności psychicznej i fizycznej;
- poprawa koncentracji uwagi, budowanie uważności, nastawienie na drugiego człowieka;
- uczenie aktywnego słuchania;
- rozmowy o emocjach;
- higiena cyfrowa;
- wytchnienie emocjonalne;
- aktywność na świeżym powietrzu;
- edukacja ekologiczna – uzdrawianie relacji między ludźmi a światem przyrody;
- edukacja klimatyczna.
Jeśli więc zmagamy się u dzieci z: brakiem poszanowania granic, brakiem odporności psychicznej, brakiem umiejętności słuchania, brakiem umiejętności rezygnowania z czegoś na rzecz drugiego człowieka, poddawaniem się pod naporem trudności, problemami koncentracji uwagi to zapraszamy do lasu. Dzieci są cudowne, wrażliwe i dobre - potrzebują wsparcia, zrozumienia oraz zaopiekowania w naturalnej dla siebie przestrzeni leśnej.

"FitSchool" jest innowacyjnym projektem kompleksowo uwzględniającym potrzeby zdrowotne i rozwojowe dzieci, w szczególności kształtowanie wydolności fizycznej jako profilaktyki chorób cywilizacyjnych. Głównym celem programu jest profilaktyka zdrowia dzieci poprzez zwiększenie poziomu aktywności fizycznej, poprawę wydolności i wzmocnienie gorsetu mięśniowego. Atrakcyjne i różnorodne zajęcia z wirtualnym trenerem są wykorzystywane podczas 30-minutowych zajęć aktywności ruchowej oraz krótkich zajęć śródlekcyjnych tzw. '' przerwy dla mózgu''.
"Trzymaj formę" to inicjatywa promującą zdrowy styl życia o unikalnym dwukierunkowym podejściu promującym zbilansowane odżywianie połączone z regularną aktywnością fizyczną. Program oparty jest na założeniu, że aktywny styl życia jest zdrowy, przyjemny i łatwo osiągalny dla wszystkich niezależnie od wieku, płci i aktualnej sprawności fizycznej.
Program "Move Week" to Europejski Tydzień Ruchu, to coroczna globalna inicjatywa, która ma na celu promocję aktywności fizycznej. Move Week obchodzony jest w całej Europie, jest jednym z największych wydarzeń sportowych na świecie, promujących korzyści z regularnej aktywności fizycznej w formie Aktywnych Przerw. To zasób krótkich filmów z prostymi ćwiczeniami, które są propozycją na ruchową przerwę albo poranny rozruch.
W nawiązaniu do programu powstała inicjatywa Integracyjnego WF. 11 grudnia 2024r. w ramach Międzynarodowego Dnia Osób z Niepełnosprawnością odbyła się lekcja online "Świąteczna Misja". Spotkanie poprowadziła paraolimpijka Katarzyna Kozikowska. Wydarzenie to połączyło dzieci w duchu aktywności i integracji.